NOVÁ MATURITA

HLAVNÍ MENU
Nová Maturita Twitter Nová Maturita Google+ Nová Maturita Facebook

Výsledky maturit nejsou nástrojem k sestavování žebříčků

25.10.2011

Analýzy výsledků společné části maturitní zkoušky, které od CERMATu dostali k dispozici ředitelé škol a krajské úřady, neslouží k sestavování žebříčků kvality škol nebo pořadí úspěšnosti regionů. CERMAT se od podobných pokusů důrazně distancuje.

Analýza výsledků, kterou po jarním termínu maturit obdržely všechny školy, jsou nástrojem ke zkvalitnění výuky. Ředitelé škol získali prostřednictvím těchto školních zpráv informaci o tom, na který předmět a látku by se měli ve výuce zaměřit, v jakých typech úloh maturanti jejich školy zaostávali a ve kterých předmětech naopak předčili ostatní maturanty v porovnání s republikovým průměrem.

„Zveřejnění jakýchkoli žebříčků škol dle výsledků maturit považuji osobně za nešťastné, i kdyby konstrukce ukazatele, podle kterého se školy řadí, byla profesionální. Uvádí totiž čtenáře v omyl, že jde o žebříček kvality porovnávaných škol. Této věcně pochybné a vpravdě bulvární či reklamní interpretace žebříčku se chtě nechtě dopustí drtivá většina čtenářů, i když v průvodním článku či komentáři napíšete cokoli,“ uvedl ředitel CERMATu Pavel Zelený.

Na konci minulého týdne se v médiích objevily informace o „maturitním“ žebříčku škol v Královéhradeckém kraji. Podle Pavla Zeleného je z průvodního článku k žebříčku královéhradeckých škol zřejmé, že si představitelé kraje toto dezinterpretační riziko uvědomují, a je pozitivní, že na něj upozorňují. „Přesto bych se, být jimi, zveřejňování žebříčků raději vzdal, protože účinnost takových komentářů je velmi malá. Maturita a vzdělávání není hokejová liga, kde je jednoznačné, co znamená „nejlepší“,“ upozornil ředitel Zelený.